آشنایی با روش نگهداری از چرم مصنوعی در خانه

آشنایی با روش نگهداری از چرم مصنوعی؛ افزایش زیبایی و طول عمر

آشنایی با روش نگهداری از چرم مصنوعی (Artificial leather) و محصولات ساخته شده از آن به یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران این مصنوعات چرمی تبدیل شده است. تولید محصولات چرمی مصنوعی به عنوان جایگزین چرم طبیعی از دهه 1920 میلادی آغاز شد و در دهه 1960 با توسعه فناوری به کیفیت قابل توجهی رسید. در زمان کنونی برخی از افراد به خاطر حمایت از حیوانات، قیمت پایین‌تر و یا ترجیح شخصی اقدام به خریداری محصولات ساخته شده از چرم مصنوعی می‌کنند. به همین دلیل آموختن نحوه نگهداری چرم مصنوعی که باعث افزایش زیبایی و طول عمر این محصول می‌شود اهمیت دارد. چرم مصنوعی در صورت مراقبت نکردن درست و اصولی ممکن است جلوه زیبای خود را از دست داده یا با پوسیدگی و از بین رفتن بافت مواجه شود. بسیاری از لکه‌ها و آلودگی‌های موجود در وسایل چرم مصنوعی به سادگی با کمک مقداری آب ولرم و شوینده‌ای ملایم تمیز خواهند شد. آنچه در این مقاله به آن پرداخته شده اصول مراقبت از چرم مصنوعی برای بالا بردن کیفیت محصول و استفاده حداکثری از آن است پس به خواندن متن ادامه دهید.

چرم سام جنوب تولید کننده‌ی انواع محصولات چرم طبیعی: کیف چرمی مردانه

روش نگهداری از چرم مصنوعی چگونه است؟

روش نگهداری از چرم مصنوعی که صورت درست و اصولی انجام شود توانایی مراقبت از بافت چرم مصنوعی و حفظ کیفیت و زیبایی آن را دارد. چرم مصنوعی شباهت زیادی از لحاظ ظاهر به چرم طبیعی دارد و به همین دلیل روش‌های نگهداری از آن‌ها ممکن است بسیار مشابه چرم اصل باشد. به طور خلاصه روش نگهداری از چرم مصنوعی به شرح زیر است.

  • پاکسازی و تمیز کردن محصولات چرم مصنوعی
  • استفاده از محصولات نرم کننده برای افزایش لطافت چرم مصنوعی
  • جلوگیری از هر گونه برخورد محصولات چرم مصنوعی با مواد شیمایی خشن
  • جلوگیری از آسیب وارد کردن به بافت محصولات ساخته شده از چرم مصنوعی

ترفندهای نگهداری از محصولات چرم مصنوعی باید مستمر باشد و روش‌هایی ملایم برای این کار انتخاب شود. نظافت منظم این محصولات و در جای خشک و خنک نگه قرار دادن آن‌ها باعث حفظ رطوبت چرم و محافظت بیشتر می‌شود.

پاکسازی و نظافت محصولات چرم مصنوعی چگونه است؟

برای نظافت و تمیز کردن چرم مصنوعی به یک پارچه نرم و شوینده‌ای ملایم احتیاج است. برای حفظ کیفیت بافت چرم مصنوعی بهتر است از آب داغ استفاده نشود و نظافت محصول با آب ولرم انجام شود. استفاده از ابزارهایی مانند برس‌های شستشو و مایعات پاک کننده برای تمیز کردن چرم توصیه نمی‌شود.

نحوه نگهداری محصولات چرم مصنوعی

بهتر است در صورت نیاز به آبکشی خفیف بعد از شستشو وسیله چرم مصنوعی با ملایمت اندکی خشک شده و سپس در هوای آزاد قرار بگیرد تا به خوبی خشک شود.

اصول مراقبت از چرم مصنوعی (محصولات چرم مصنوعی)

در صورت مراقبت اصولی از وسایل چرم مصنوعی می‌توان سال‌های زیادی بدون آسیب و مشکل از آن‌ها استفاده کرد. در ادامه به سه مورد از شرایطی که محصولات چرم مصنوعی نیاز به مداخله و مراقبت دارند نام برده می‌شود.

  1. مقابله با محو شدگی چرم مصنوعی
  2. کاهش انقباض محصولات چرم مصنوعی
  3. از بین بردن بوی ناپسند محصولات چرمی مصنوعی

چرم مصنوعی جایگزین ارزان‌تر و بادوام‌تر چرم طبیعی است و با این وجود باز هم نیاز به به مراقبت از انواع وسایل ساخته شده از چرم مصنوعی مانند مبلمان، لباس، کیف دستی، کمربند و … وجود دارد.

1. مقابله با محو شدگی چرم مصنوعی

محو شدگی و رنگ پریدگی قسمت‌هایی از محصولات چرم مصنوعی مشکل رایجی است که برای وسایل چرم مصنوعی ممکن است به وجود بیاد. تابش نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث تشدید پریدگی رنگ این محصولات شود. به همین دلیل نگه داشتن وسایل چرم مصنوعی در فضایی تاریک که رطوبت هم نداشته باشد می‌تواند محو شدگی را کاهش دهد.

2. کاهش انقباض محصولات چرم مصنوعی

محصولات چرم مصنوعی هنگام شستشو مستعد انقباض و جمع شدن است که آب گرم و نزدیک به جوش این انقباض را بیشتر می‌کند. به همین دلیل شستشوی محصولات چرم مصنوعی با استفاده از آب سرد و خشک شدن آن‌ها در دمای اتاق به حفظ بافت و انسجام محصولات چرم مصنوعی کمک می‌کند.

3. از بین بردن بوی ناخوشایند محصولات چرم مصنوعی

مقدار کمی جوش شیرین می‌تواند به مرور زمان (تا 24 ساعت) باعث از بین رفتن بوی بد کیف یا هر گونه محصول ساخته شده از چرم مصنوعی شود. برای استفاده از این روش ابتدا داخل و بیرون محصول چرمی صنعتی جوش شیرین پاشیده می‌شود و سپس آن را در کیسه پلاستیکی بزرگی قرار داده تا بوی بد محصول از بین رود.

از بین بردن بوی ناخوشایند چرم مصنوعی (مراقبت از چرم مصنوعی)

با پاک کردن جوش شیرین از روی وسیله و تمیز کردن باقی‌مانده آن با پارچه‌ای مرطوب بوزدایی به پایان می‌رسد.

نتیجه گیری در مورد اصول مراقبت از محصولات چرم مصنوعی

روش نگهداری از چرم مصنوعی با توجه به سبک زندگی افراد و میزان استفاده آن‌ها از محصول می‌تواند متفاوت باشد. در گذشته به دلیل مشکلات زیادی که در مسیر تولید چرم طبیعی وجود داشت (هزینه بالای پرورش حیوانات، حفظ کیفیت چرم برای تولید محصولات نفیس و نیروی انسانی مورد نیاز) باعث شد تا کم‌کم محصولات ساخته شده از چرم مصنوعی جایگزین آن شود. تولیدات چرم مصنوعی به خوبی توانسته جایگاه خود را در صنعت مد و زیبایی امروزی حفظ کند. از آن جایی که صنعت چرم مصنوعی به یک از پر رونق‌ترین صنایع جهانی تبدیل شده لزوم یادگیری نحوه نگهداری چرم مصنوعی دو چندان شده است. بسیاری از محصولات ساخته شده از این نوع چرم در صنعت کیف و کفش‌سازی به کار برده می‌شوند که مراقبت و نگهداری از آن‌ها باعث افزایش طول عمر این محصولات می‌شود. آنچه در این مقاله گفته شد مجموعه‌ای از اصول مراقبت از چرم مصنوعی است که رعایت آن‌ها باعث حفظ کیفیت این محصولات می‌شود.

سوالات پرتکرار در مورد نگهداری از محصولات چرم مصنوعی

  • بهترین پاک کننده برای محصولات چرم مصنوعی کدام است؟

مواد طبیعی مانند آب و شوینده‌ای ملایم بهترین ابزار برای شستشوی محصولات چرم مصنوعی است.

  • آیا می‌توان محصولات چرم مصنوعی را داخل ماشین لباسشویی انداخت؟

تعدادی از محصولات چرم مصنوعی را می‌توان داخل ماشین لباسشویی انداخت اما برای اطمینان بیشتر بهتر است به برچسب راهنمای محصول مراجعه شود.

  • مبلمان و کاناپه چرم مصنوعی چگونه تمیز می‌شود؟

جاروکشیدن هفتگی مبلمان ساخته شده از چرم مصنوعی به جمع کردن ذرات اضافی کمک می‌کند. لکه‌های موجود در کاناپه هم با استفاده از دستمال میکروفایبر آغشته شده به شوینده‌ای ملایم به آسانی تمیز می‌شود.

  • بوی ناخوشایند محصولات ساخته شده از چرم مصنوعی چگونه از بین می‌روند؟

شستشوی ملایم محصول و استفاده از جوش شیرین باعث از بین رفتن بوی نامطبوع محصولات چرم مصنوعی می‌شود.

  • برای شستشوی محصولات چرم مصنوعی از چه محصولی باید استفاده شود؟

شوینده‌های ملایم و مناسب برای محصولات چرم مصنوعی در فروشگاه‌های سراسر کشور وجود دارند که با خریداری یکی از آن‌ها محصولات چرمی صنعتی به خوبی تمیز خواهند شد.

  • چرا چرم مصنوعی ترک می‌خورد؟

تابش مستقیم نور خورشید، گرمای هوا و خشکی بافت چرم مصنوعی سبب ترک خوردن آن می‌شود.

سایر مقالات

راهنمای انواع کمربند چرم زنانه اصل
انواع کمربند چرم زنانه نواری ساخته شده از چرم است که با...
انواع لباس های چرمی اورسایز اصل و باکیفیت
روند رشد لباس های چرمی اورسایز (Oversize leather dress) در طول زمان...
آشنایی با بهترین برند کیف چرم زنانه اصل
شناخت بهترین برند کیف چرم زنانه برای مصرف‌کنندگان به دلیل انتخاب و...