روش نگهداری کاپشن چرم طبیعی

نگهداری کاپشن چرم؛ نظافت و مراقبت از کت و پالتو چرم اصل

آموختن روش نگهداری کاپشن چرم یک سرمایه‌گذاری بلند مدت روی محصولی است که می‌تواند سالیان درازی در کنار صاحب خود زندگی کند. کت و کاپشن چرمی سزاوار مراقبت دائمی و اصولی هستند تا بتوانند جلوه زیبای ظاهر خود را حفظ کرده و همیشه براق و درخشان باقی بمانند. استفاده از چرم به عنوان ماده اصلی تولید کننده پوشاک به دوران باستان بازمی‌گردد اما کت و کاپشن چرم به شکل رسمی و امروزی در اروپای قرن 19 شکل گرفت. در ابتدا از لباس‌های چرمی برای محافظت در برابر سرما و به عنوان لباس اسب‌سواری استفاده می‌شد اما در سال‌های 1920 الی 1930 با توسعه صنعت هواپیمایی و خودروسازی کت و کاپشن چرم به عنوان لباس خلبانان (به ویژه هنگام جنگ) و رانندگان برگزیده شد. با گذشت زمان کت و کاپشن چرم جای خود را به عنوان پوششی شیک و رسمی در بین علاقه‌مندان پیدا کرد؛ به همین دلیل مراقبت از کت چرم به یک ضرورت تبدیل شده است. برای آموختن شیوه‌های مراقبت از کت و کاپشن چرم به خواندن مقاله زیر ادامه دهید.

آشنایی با روش‌های نگهداری کاپشن چرم

نگهداری کاپشن چرم مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است که برای حفظ زیبایی و کیفیت کت، پالتو و کاپشن چرم به کار برده می‌شود. به دلیل طبیعی بودن ماده اصلی تشکیل دهنده کت و کاپشن چرم در مقایسه با سایر البسه موجود در کمد افراد به مراقبت بیشتر احتیاج است. به منظور حفظ سلامت و انعطاف اکسسوری چرم بهتر است با استفاده از روش‌های زیر به نگهداری از انواع لباس‌های چرمی پرداخته شود.

  1. تهویه منظم کت و کاپشن چرم
  2. مقاوم‌سازی کت یا کاپشن چرم در برابر آب
  3. استفاده از پولیش برای جلا دادن کت چرم
  4. استفاده از نرم کننده برای حفظ انعطاف کت
  5. پاک کردن رسوبات نمک از روی کت یا کاپشن چرم

رفتار با کت، کاپشن و پالتو چرم تقریبا مشابه پوست بدن است و همان گونه که پوست انسان به ویژه در فصول سرد سال به مراقبت و مرطوب کردن بیشتری احتیاج دارد لباس‌های پوشیدنی چرمی نیز به روغن زدن دانمی احتیاج خواهند داشت.

زمان مناسب استفاده از نرم کننده کاپشن چرم

زمان مناسب برای استفاده از مرطوب کننده یا نرم کننده چرم به میزان استفاده از کت یا کاپشن چرم بستگی دارد. هر چه استفاده از این اکسسوری پوشیدنی بیشتر باشه به تعداد دفعات بیشتری در نرم و مرطوب کردن کت یا کاپشن احتیاج است. اگر به ندرت از کاپشن چرم استفاده می‌شود سالی یک بار مرطوب کردن برای آن کافی است اما اگر کت یا پالتو چرم زیاد پوشیده می‌شود یا در معرض باران و نور خورشید قرار می‌گیرد هر سه ماه یک بار به مرطوب کردن احتیاج دارد.

تمیز کردن کت، کاپشن و پالتوی چرم

در صورت نگهداری کاپشن چرم به صورت مناسب می‌توان یک بار در ماه به نظافت و تمیز کردن اصولی آن پرداخت. اگر در این بین لکه یا کثیفی روی کت به وجود آمد بهتر است همان موقع با استفاده از صابون زین نظافت انجام شود و نظافت آن به زمان دیگری موکول نشود. رسوب طولانی مدت چربی، کثیفی و روغن بدن می‌تواند به بافت چرم آسیب وارد کند. پس از آگاهی پیدا کردن از نوع چرم (جیر یا نابوک) با مطالعه برچسب راهنمای محصول نظافت شروع خواهد شد.

  1. انتخاب محصول مناسب برای نظافت چرم
  2. گردگیری ملایم ژاکت یا کت چرم با برس یا پارچه‌
  3. تصمیم‌گیری در مورد استفاده از آب در شستشوی کت چرم

به منظور شستشوی کاپشن چرم با آب می‌توان با ریختن قطره‌ای آب روی کت در مورد شیوه نظافت آن تصمیم‌گیری کرد. اگر آب روی چرم باقی بماند می‌توان آن را با پارچه‌ای مرطوب تمیز کرد اما اگر قطره آب جذب کت شد یا رنگ آن را اندکی تیره کرد بهتر است از آب برای شستشو استفاده نشود.

کت چرم بوی عرق می‌دهد

اگر از کت یا کاپشن چرم بوی عرق به مشام می‌رسد آستر آن به نظافت احتیاج دارد. برای از بین بردن بوی عرق کت یا کاپشن چرم به شستشو در ماشین لباسشویی احتیاجی نیست زیرا به بافت لباس آسیب وارد می‌شود. مطالعه برچسب لباس چرم بهترین راهنما است؛ اگر آستر کت نخی باشد می‌توان آن را با دست شست اما آستر ابریشمی برای نظافت به متخصص احتیاج دارد.

کت یا کاپشن چرم بوی دود می‌دهد

چرم ماده‌ای طبیعی است که توانایی جذب بوی دود و آلودگی را از محیط اطراف دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد با کت یا کاپشن چرم در مجاورت دود آتش قرار نگیرند. برای از بین بردن بوی دود یا بوی سیگار از کت چرم به مقدار مساوی از آب و سرکه ترکیب شده و اسفنجی مرطوب احتیاج است. بعد از بو زدایی با آب و سرکه لباس چرمی به مرطوب کننده (نرم کننده) چرم احتیاج دارد.

اشتباه‌های رایج در مراقبت از کت چرم

پیروی از نکات مراقبت از کت و کاپشن چرم باعث افزایش عمر مفید این محصولات و جلوه و درخشش بهتر آن‌ها می‌شود. با این وجود اشتباه‌‌های رایجی در نگهداری از انواع لباس‌های چرمی به شرح زیر وجود دارد که انجام آن‌ها می‌تواند به بافت لباس چرمی آسیب وارد ک.

  1. اجتناب از اتو کردن کت و کاپشن چرم
  2. اجتناب از ضد آب کردن نادرست کت چرمی
  3. اجتناب از خشک کردن کت و کاپشن چرم در خشک کن
  4. اجتناب از نگهداری لباس‌های چرمی در فضایی گرم و مرطوب
  5. اجتناب از شستن کت، کاپشن و پالتو چرم در ماشین لباسشویی

شستشوی لباس‌های چرمی داخل ماشین لباسشویی ممکن است روغن‌های طبیعی موجود در سطح کت یا کاپشن را از بین ببرد. خشک‌کن صنعتی حرارت زیادی از خود تولید می‌کند و به همین دلیل استفاده از آن‌ ممکن است بافت و ساختار کت چرم را مخدوش کند. اتو کردن کت و کاپشن چرم به دلیل حرارت زیاد ممکن است به بافت لباس آسیب برساند. بهترین کار برای اتو کردن لباس چرمی استفاده از یک روبالشی یا حوله‌ای تمیز و قرار دادن آن‌ها بین لباس و حرارت اتو است.

کلام پایانی در مورد نگهداری کاپشن چرم طبیعی

نگهداری از کاپشن چرم شامل راهکارهای مراقبتی و محافظتی از کت، تمیز کردن اصولی و حالت دادن آن با استفاده از محصولات مناسب می‌شود. از زمانی که بازیگران هالیوودی به تقلید از نظامیان کت‌های چرمی را استفاده کردند این اکسسوری پوشیدنی جزئی از استایل روزمره افراد عادی شد. کاپشن‌های چرم به مرور زمان براق بودن خود را از دست می‌دهند و در اثر گرد و غبار، آلودگی و مجاورت با تعریق بدن کهنه و فرسوده می‌شوند. به همین دلیل آموختن اصول مراقبت از کت چرم به یک ضرورت برای حفظ این اکسسوری دوست‌داشتنی و ارزشمند تبدیل شده است. مراقبت از کت و کاپشن چرم باعث جلوگیری از خشکی و ترک خوردن آن‌ها می‌شود و این محصول ساخته شده از چرم را بکر و براق نگه می‌دارد. اجتناب از انجام اشتباه‌های رایج و متداول در رابطه با نگهداری از کت و کاپشن چرم باعث می‌شود که آسیبی به بافت این لباس‌ها وارد نشود.

پرتکرارترین پرسش‌ها در مورد نگهداری کاپشن چرم طبیعی

  • کت و کاپشن چرم هر چند وقت یک بار نیاز به نظافت و تمیزی دارد؟

کت و کاپشن چرم به شستن و حالت‌دهی منظم احتیاج دارد. در صورت استفاده درست و کثیف نشدن لباس‌های چرمی شستشو و رسیدگی ماهی یک بار برای آن‌ها کافی است.

  • چرا برخی از کت یا کاپشن‌های چرم ترک می‌خورند؟

کت یا کاپشن چرم در صورت مراقبت نکردن از آن‌ها و از دست دادن چربی‌های طبیعی خود دچار ترک‌ و شکستگی می‌شوند.

  • آیا می‌توان کت یا کاپشن چرم را تا کرد؟

کت یا کاپشن چرم را می‌توان تا کرد اما برای حفظ کیفیت و جلوگیری از چروک شدن آن بهتر است از انجام این کار به مدت طولانی خودداری شود.

  • آیا کت و کاپشن چرم قابل تعمیر هستند؟

تعمیر زیپ شکسته یا دوخت‌های باز شده در کت و کاپشن چرم راحت است اما برای ترمیم پارگی یا ساییدگی بافت چرم بهتر است به متخصص باتجربه در این زمینه مراجعه شود.

سایر مقالات

راهنمای انواع کمربند چرم زنانه اصل
انواع کمربند چرم زنانه نواری ساخته شده از چرم است که با...
انواع لباس های چرمی اورسایز اصل و باکیفیت
روند رشد لباس های چرمی اورسایز (Oversize leather dress) در طول زمان...
آشنایی با بهترین برند کیف چرم زنانه اصل
شناخت بهترین برند کیف چرم زنانه برای مصرف‌کنندگان به دلیل انتخاب و...