آشنایی با مراقبت از کفش چرم طبیعی

راهنمای جامع مراقبت از چرم طبیعی برای حفظ جلوه زیبای کفش‌ها

آموختن اصول مراقبت از کفش چرم طبیعی (Leather Shoe Care) کمک می‌کند تا کفش‌های چرمی همانند روز اول سالم، تمیز و بدون لکه باقی بمانند. راحتی، زیبایی و دوام کفش‌های چرم باعث شده تا افراد زیادی در سراسر دنیا یک جفت از آن‌ها را به عنوان کفش روزمره خود انتخاب کنند. با وجود دوام چشم‌گیر و طول عمر بالا اما در صورت مراقبت نکردن از کفش چرم احتمال ساییدگی و پاره شدن کفش بالاتر می‌رود که جلوه نازیبایی به این اکسسوری چرمی می‌دهد. نگهداری از کفش چرم به ابزار مناسبی احتیاج دارد که با تهیه آن‌ها می‌توان اولین قدم را در این مسیر برداشت. کفش چرم اصیل و باکیفیت اگر به درستی نگهداری نشوند قابلیت استفاده طولانی‌مدت خود را از دست می‌دهند. راهکارهایی برای مراقبت از کفش چرم و نظافت آن وجود دارد که شامل شستشوی مناسب، خشک کردن اصولی و استفاده از نرم کننده و روغن چرم مخصوص برای جلوه بهتر محصول است که یادگیری آن‌ها به نفع صاحبان کفش‌های چرمی خواهد بود. با مطالعه مقاله زیر نحوه نگهداری کفش چرم طبیعی و نکات مراقبت از آن را خواهید آموخت.

.چرم سام جنوب تولید کننده‌ی انواع محصولات چرمی: جهت ثبت سفارش عمده محصولات چرمی و سفارش هدیه‌های سازمانی درخواست خود را ثبت کنید

مراقبت از کفش چرم چگونه امکان‌پذیر است؟

مراقبت از کفش چرم طبیعی در دو مفهوم کلی تمیز و خشک نگه داشتن کفش‌ها خلاصه شده است و با انجام چند مرحله ساده که در ادامه ذکر شده می‌توان به نگهداری و مراقبت از این اکسسوری پرطرفدار پرداخت.

  1. پاکسازی کفش چرم
  2. خشک کردن کفش چرم
  3. نرم کردن و تغذیه کفش چرمی
  4. نگهداری از کفش چرم در جای مناسب

ممکن است مراقبت از کفش چرم طبیعی مردانه و زنانه اندکی مشکل به نظر برسد اما مقدار کمی توجه به کفش‌های چرمی می‌تواند آن‌ها را وضعیت فعلی خارج کرده و کیفیت و جلوه زیبا را به آن‌ها بازگرداند. علاوه‌بر روی کفش زیره آن نیز احتیاج به نظافت اصولی دارد؛ برای تمیز کردن زیره کفش چرم از یک برس نرم و دستمالی خشک می‌توان استفاده کرد.

1. پاکسازی کفش چرم چگونه انجام می‌شود؟

پاکسازی کفش چرم شامل زدودن گرد و غبار موجود روی کفش است که به کمک برس و یا دستمالی لطیف انجام می‌شود. بهتر است برای تمیز کردن کفش چرم از مواد شوینده قوی یا آب زیاد استفاده نشود تا به بافت چرم آسیبی نرسد.

نحوه نگهداری از کفش چرم طبیعی

لکه‌های سطحی موجود روی کفش به وسیله مقداری آب و شوینده‌ای ملایم به راحتی تمیز خواهند شد. برای لکه‌های عمیق‌تر می‌توان از شوینده مخصوص چرم که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند استفاده کرد.

2. فرایند خشک کردن کفش چرم به چه صورت است؟

بعد از شستشوی کفش چرم نوبت به خشک کردن کفش می‌رسد که بهتر است فرایند آن به صورن طبیعی طی شود. اگر کفش‌های چرمی در اثر شستشو خیس شده‌اند بهتر است با استفاده از یک پارچه رطوبت آن‌ها کمی گرفته شود. در غیر این صورت کفش‌ها در مکانی خشک و خنک قرار داده می‌شوند تا به صورت طبیعی در دمای محیط خشک شوند. استفاده از دستگاه‌های خشک‌کن و حرارت‌‌ دهنده‌ برای خشک کردن کفش چرم طبیعی مجاز نیست.

3. نرم کردن و تغذیه کفش چرم طبیعی چگونه است؟

کفش چرم برای حفظ دوام و یکپارچگی بافت خود به استفاده از محصولات نرم کننده و مرطوب کننده احتیاج دارد. استفاده از این محصولات باعث ایجاد لایه‌ای محافظتی روی چرم می‌شود که مانع از ترک خوردن یا پوسته شدن آن شده و عمر مفید کفش را افزایش می‌دهد. استفاده از محصولات رطوبت‌رسان دست کم ماهی یک بار آن هم به مدت 30 دقیقه به جذب بهتر روغن‌های مفید برای بافت کفش کمک می‌کند.

آشنایی با اصول نگهداری از کفش چرم

کفش چرم یک اکسسوری شیک و بادوام است که در صورت مراقبت اصولی از آن سال‌های طولانی براق و زیبا باقی می‌ماند. برای حفظ کیفیت فعلی و به کمال رساندن زیبایی کفش‌های ساخته شده از چرم اصیل به ویژه در فصول سرد سال که احتمال بارش باران و برف بیشتر است بهتر است اصول نگهداری زیر به خوبی رعایت شود.

  1. هر روز کفش‌ها پوشیده نشود.
  2. بعد از هر بار پوشیدن کفش‌ها تمیز شوند.
  3. کفش‌های چرمی هر 6 ماه یک بار نیاز به جلا دادن دارند.
  4. از «درخت کفش» برای داخل کفش چرم طبیعی استفاده شود.
  5. در صورت استفاده نکردن از کفش‌های چرم بهتر است آن‌ها را در محفظه مخصوص کفش نگه داشت.

کفش‌های چرم مدرن امروزی همگی لایه‌ای محافظتی روی خود دارند که در برابر سرمای هوا و آلودگی‌های محیطی از آن‌ها محافظت می‌کند. با این وجود مدل‌های مختلف کفش چرمی احتیاج به مراقبت و نگهداری اصولی دارد.

1. تمیز کردن روزانه کفش چرمی

تمیز کردن روزانه کفش‌های چرمی یک حُسن دارد آن هم این که آلودگی و کثیفی روی سطح آن انباشته نمی‌شود و فرایند نظافت بسیار سریع به پایان می‌رسد. یک پارچه کمی نمناک و صابون زین می‌تواند کفش چرم را مانند روز اول درخشان و براق کند. باقی‌ مانده صابون با دستمال میکروفایبر پاک می‌شود و برای خشک شدن طبیعی کفش به مدتی زمان احتیاج است.

2. استفاده از درخت کفش برای کفش چرم طبیعی

تهیه درخت کفش پلاستیکی یا چوبی که معمولا از چوب درخت سدر یا صنوبر ساخته شده یکی از مهم‌ترین مراحل نگهداری از کفش چرم طبیعی است. بافت متخلخل چرم بو و رطوبت را جذب می‌کند و استفاده از «درخت کفش» علاوه‌بر حفظ شکل ظاهری کفش بو و رطوبت اضافه را جذب کرده و از تخریب بافت و چروک شدن کفش جلوگیری می‌کند.

دستورالعمل نظافت کفش چرم در خانه

قبل از شروع تمیزکاری و نظافت کفش چرم بهتر است وسایل مورد نیاز شامل دستمال میکروفایبر، ورقه‌های روزنامه، واکس، شوینده‌ای ملایم و روغن جلا در دسترس قرار گیرد تا نظافت کفش چرمی مطابق مراحل زیر انجام شود.

  1. بند کفش برداشته شود.
  2. خاک و غبار روی کفش پاک شود.
  3. لکه‌های سرسخت به وسیله شوینده پاک شود.
  4. اثرات صابون از روی کفش چرم به وسیله پارچه پاک شود.
  5. در صورت نیاز از پولیش برای براق شدن کفش چرم طبیعی استفاده شود.
  6. کفش به صورت طبیعی خشک شود و در صورت نیاز با اسپری محافظ اسپری شود.

لکه‌ها و کثیفی‌های موجود روی کفش چرم طبیعی به راحتی با آب و صابونی ملایم پاک می‌شود و احتیاج به برخورد خشن با آن‌ها نیست.

آموزش مراقبت از کفش چرم اصل

در صورتی که لکه سرسختی روی کفش وجود دارد با فشار اندکی از سوی دست یا استفاده از برسی نرم می‌توان لکه را پاک کرد.

کلام پایانی در مورد مراقبت از کفش چرم

مراقبت از کفش چرم طبیعی و اصل در خانه با بکارگیری ترفندهایی ابتدایی به سادگی امکان‌پذیر است. رطوبت و فضای بدون تهویه دشمن اصلی اکسسوری‌های چرمی محسوب می‌شود و آن‌های به فضایی بازتر برای تنفس احتیاج دارند. به همین خاطر بهتر است کفش‌های چرم در جای خشک و خنک نگهداری شوند و از قرار دادن آن پشت پنجره یا فضاهایی که تحت تابش مستقیم نور خورشید قرار می‌گیرند اجتناب شود. در همین راستا توصیه می‌شود که در روزهای بارانی کفش چرمی پوشیده نشود یا در صورت خیس شدن اتفاقی هر چه سریع‌تر خشک و نظافت شوند. نگهداری از کفش چرم دشوار نیست و به مرور زمان اثرات مثبت ظاهر شده باعث می‌شود که صاحبان کفش‌های چرمی برای انجام آن مشتاق شوند. آنچه تا اینجا گفته شد همگی زیر مجموعه نحوه نگهداری از کفش چرم قرار می‌گیرند که با رعایت نکات مربوط به آن می‌توان کفش چرم طبیعی را در طول مدت حیات خود زیبا و سالم نگه داشت.

سوالات پرتکرار در مورد مراقبت از کفش چرم

  • از کفش چرم طبیعی خود چگونه مراقبت کنیم؟

برای مراقبت از کفش چرم طبیعی بهتر است از روش‌های مناسب پاکسازی شامل شستشوی منظم، استفاده از نرم کننده، مرطوب کردن چرم و خشک کردن آن در دمای اتاق استفاده شود.

  • از کفش چرم طبیعی سفید یا رنگ روشن چگونه مراقبت کنم؟

کفش چرم طبیعی سفید یا رنگ روشن بیشتر از کفش‌های تیره کثیف می‌شوند به همین دلیل بهتر است آن‌ها را پس از هر بار مصرف تمیز کرد تا کثیف و فرسوده نشوند.

  • اصول مراقبت از کفش چرم طبیعی چیست؟

برای مراقبت از کفش چرم طبیعی لازم است آن‌ها را در جای خشک و خنک به دور از گرمای شدید و تابش نور خورشید قرار داد. نگهداری کفش‌ها در فضاهایی مرطوب که تهویه مناسبی ندارند باعث آسیب رسیدن به بافت کفش می‌شود.

  • لکه‌های روی کفش چرم طبیعی چگونه پاک می‌شود؟

شناسایی نوع لکه روی کفش چرم طبیعی برای پاکسازی آن اهمیت دارد. بسیاری از لکه‌های معمولی به وسیله آب و شوینده ملایم تمیز می‌شوند اما برای تمیز کردن لکه‌های روغنی بهتر است از پودر تالک یا نشاسته استفاده شود.

  • آیا می‌توان کفش چرم طبیعی را با آب شست؟

شستن کفش چرم طبیعی با آب ممکن است به بافت آن آسیب برساند؛ استفاده از دستمالی مرطوب راه‌حل بهتری است.

سایر مقالات

راهنمای انواع کمربند چرم زنانه اصل
انواع کمربند چرم زنانه نواری ساخته شده از چرم است که با...
انواع لباس های چرمی اورسایز اصل و باکیفیت
روند رشد لباس های چرمی اورسایز (Oversize leather dress) در طول زمان...
آشنایی با بهترین برند کیف چرم زنانه اصل
شناخت بهترین برند کیف چرم زنانه برای مصرف‌کنندگان به دلیل انتخاب و...