آشنایی با روش نگهداری از کفش چرمی طبیعی و اصل

آشنایی با روش نگهداری از کیف چرم طبیعی (افزایش طول عمر/ زیبایی)

آموختن روش نگهداری از کیف چرم طبیعی (Maintain Leather Bags) باعث افزایش طول عمر و حفظ زیبایی کیف‌ها می‌شود زیرا هنگامی که یک کیف چرم اصل خریداری می‌شود هدف استفاده بلندمدت از آن است. چرم ماده‌ای طبیعی است که بشر در ساخت آن هیچ نقشی نداشته به همین دلیل به مراقبت اصولی و تهویه گاه به گاه احتیاج دارد. با اطمینان خوبی می‌توان گفت که استفاده از چرم طبیعی برای ساخت کیف قدمتی هزاران ساله داره اما در سال‌های 1950 الی 1960 تقاضا برای انواع کیف چرمی به عنوان یک المان مُد روز افزایش پیدا کرد. از آن جایی که کیف‌های ساخته شده از چرم یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین انواع کیف در سراسر جهان است پس یادگیری ترفندهای مراقبت از کیف چرم طبیعی امروزه به یک ضرورت تبدیل شده است. در این مقاله اطلاعات خوبی در مورد نحوه نگهداری از کیف چرم اصل ارائه خواهد شد که اگر مالک کیف یا کیف‌هایی چرمی هستید مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

آشنایی با روش نگهداری از کیف چرم طبیعی

روش نگهداری از کیف چرم طبیعی بدون در نظر گرفتن مدل‌های مختلف آن در 4 شیوه کلی که در ادامه توضیح داده می‌شود خلاصه شده است. کیف‌های ساخته شده از چرم با گذر زمان پتینه مخصوص به خود را به وجود می‌آورند که باعث افزایش زیبایی آن‌ها می‌شود. با وجود این کیف‌های چرمی برای رسیدن به کمال زیبایی خود به مقداری کمک احتیاج دارد که در روش‌های مراقبتی از آن‌ها گنجانده شده است.

  1. مراقبت روزانه از کیف چرم طبیعی
  2. تمیز کردن کیف چرمی هنگامی که کثیف است
  3. رفع لکه و خراش هنگام نظافت کیف‌های چرمی
  4. نگهداری اصولی و طولانی مدت کیف‌های چرم

تمیز کردن کیف چرم براساس میزان مصرف می‌تواند به صورت روزانه یا ماهانه و حتی سالیانه انجام شود. در نظافت اصولی تمام سطوح بیرونی و داخلی کیف شامل آستر و تمام محفظه‌ها با آب ولرم و صابون زین شسته می‌شود.

1. تمیز کردن روزانه کیف چرم طبیعی

تمیز کردن روزانه کیف چرم باعث می‌شود که آلودگی ماندگار و لکه سرسختی روی کیف وجود نداشته باشد و نظافت آن نیز کمتر طول بکشد. برای تمیز کردن کیف چرم اصل بهتر است ابتدا تمام وسایل از کیف خارج شود و سپس به کمک برس نرم یا دستمالی لطیف نظافت کیف بدون مالش اضافه آغاز شود.

2. نگهداری اصولی از کیف چرم طبیعی

مراقبت از کیف چرم طبیعی دو قسمت دارد؛ یکی نحوه نظافت اصولی آن که توضیح داده شده و دیگری نگهداری از کیف است. کیف چرم به دلیل طبیعی بودن بافت آن نیاز به رعایت برخی اصول و مراقبت بیشتر دارد. بهتر است به جای آویزان کردن آن‌ها کیف‌ها روی پایه یا سطحی صاف قرار بگیرند. کیف چرمی در محیطی خشک و خنک که تهویه مناسبی دارد و از تابش مستقیم نور خورشید یا منابع حرارتی به دور است ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

اصول نگهداری از کیف چرم طبیعی چیست؟

کیف چرم یکی از کالاهای لوکس و اصیل است که در استایل‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. تمام کیف‌های چرمی (مجلسی، اداری و روزمره) به مراقبت مستمر و اصولی احتیاج دارند تا بتوانند مانند روز اول باقی بمانند. رعایت اصول زیر برای نگهداری از کیف‌های چرمی لازم است.

  • حفظ پاکیزگی
  • اجتناب از رطوبت
  • دمای مساعد اتاف
  • اجتناب از نور و گرما
  • استفاده از نرم کننده

مواردی مانند رطوبت، نور مستقیم و حرارت دستگاه‌های گرمایشی می‌تواند بافت کیف چرم طبیعی را با اشکال مواجه کند. بهتر است کیف چرم در دمای محیط (21 الی 24 درجه) و در جایی که به پنجره نزدیک نباشد قرار بگیرد زیرا نور خورشید در دراز مدت باعث رنگ‌پریدگی و خشک شدن چرم می‌شود.

شناخت روش نگهداری از کیف چرم طبیعی در خانه

اشیا نوک تیز می‌توانند به سطح کیف آسیب برسانند و باعث خراش خوردن یا پارگی آن شوند. اگر قرار است مدت زیادی از کیف چرم طبیعی استفاده نشود بهتر است آن را درون کیسه‌های مخصوص در مکان مناسبی که تهویه مطبوع دارد قرار داده شود.

ترفندهای مراقبت از کیف چرم طبیعی در برابر عوامل بیرونی

با وجود نظافت اصولی همیشه شرایطی ممکن است پیش بیاید که کیف‌های چرمی با آسیب و خطر مواجه شوند. خراش، پارگی و خرابی‌های ناشی از لکه آب می‌تواند باعث از بین  رفتن بافت متخلخل چرم اصل شود. به همین دلیل اقداماتی پیشگیرانه برای مراقبت از چرم وجود دارد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

استفاده از نرم کننده کیف چرم طبیعی چگونه است؟

مراقبت از کیف چرم طبیعی با استفاده درست و اصولی از نرم کننده یا مرطوب کننده استاندارد چرم که برای این کار فرموله شده باعث انعطاف بیشتر کیف می‌شود. برای استفاده از نرم کننده ابتدا نظافت کیف چرم به پایان می‌رسد سپس مقدار کافی از محصول نرم کننده روی کیف ریخته می‌شود تا به صورت یکنواخت پخش شود. جذب محصولات نرم کننده به چرم چند ساعت طول می‌کشد و بهتر است کیف در طول فرایند جذب در دمای اتاق قرار گیرد.

در صورت خیس شدن کیف چرم طبیعی چه باید کرد؟

کیف چرم ممکن است در معرض باران، سیلاب و یا واژگون شدن نوشیدنی آب قرار بگیرد. روش نگهداری از کیف چرم طبیعی خیس شده به این صورت است که ابتدا نسبت به خشک کردن سریع آن اقدام می‌شود. اگر داخل کیف نیز خیس شده بهتر است با در باز در معرض هوای اتاق قرار بگیرد تا به صورت طبیعی خشک شود. استفاده از عواملی مانند خشک‌کن، گرمای شوفاژ یا نور خورشید می‌تواند باعث آسیب دیدن بافت کیف شود.

افزایش طول عمر کیف چرم طبیعی چگونه است؟

اگر قرار است کیف چرم طبیعی استفاده روزمره داشته باشد بهتر است هر روز از یک کیف چرم استفاده نشود و گاهی به آن‌ها استراحتی داده شود. کیف‌های چرم طبیعی در صورت تماس زیاد با شلوار جین (اصطکاک زیاد) ممکن است بخشی از رنگ شلوار را به خود جذب کنند و ظاهر زیبایی پیدا کنند. همچنین بهتر است از پر کردن بیش از حد کیف چرمی پرهیز شود زیرا می‌تواند ظاهر نازیبایی به کیف دهد.

کلام آخر در روش نگهداری از کیف چرم طبیعی

روش نگهداری از کیف چرم طبیعی براساس نوع کیف و میزان مصرف آن می‌تواند متفاوت باشد. زمان گذاشتن برای مراقبت و نظافت اصولی کیف چرمی در سالم و زیبا نگه داشتن آن تاثیرگذار است. در مراقبت از کیف چرم طبیعی استفاده همیشگی از شوینده مخصوص، نرم کننده‌ها و روغن‌های مخصوص چرم می‌تواند سبب افزایش عمر مفید این اکسسوری پرطرفدار شود. با گذشت زمان کیف‌های چرمی به خصوص آن‌هایی که از چرم دانه کامل ساخته شده‌اند پتینه‌ای طبیعی به وجود می‌آورد که جلوه ظاهری کیف را منحصر به فرد می‌کند. پتینه ویژگی به خصوصی است که باعث می‌شود هیچ دو کیفی کاملا شبیه یکدیگر نباشند و به نوعی شخصی‌سازی در اینجا اتفاق افتاده است. با این وجود برای رسیدن موفقیت‌آمیز به این مرحله و انحصاری شدن کیف دستی چرم به مراقبت و نگهداری اصولی احتیاج است. نحوه نگهداری کیف چرم اصل شامل مجموعه‌ای از نکات و ترفندها می‌شود که به کار بستن آن‌ها می‌تواند کیف‌های چرمی در بهترین حالت خود نگه دارد. با رعایت تمام اصول و نکات مراقبتی کیف چرمی به خوبی حفظ شده و زیبایی و کیفیت آن برای مدت بیشتری باقی می‌ماند.

پرتکرارترین پرسش‌ها در مورد نگهداری از کیف چرم طبیعی

  • آیا کیف چرم طبیعی به روغن زدن احتیاج دارد؟

به دلیل اینکه سطح کیف چرم از ماده‌ای طبیعی تشکیل شده به مرور زمان خشک می‌شود و برای بازپس گرفتن انعطاف خود به محصولات نرم یا مرطوب کننده چرم احتیاج دارد.س

  • چگونه می‌توانم کیف چرمی خود را تمیز کنم؟

استفاده از پارچه میکروفایبر و شوینده‌ای ملایم (مانند صابون زین) بهترین روش برای پاک کردن کیف چرم است.

  • لکه‌های کیف چرم چگونه ایجاد می‌شوند؟

در صورت استفاده روزانه از کیف چرم طبیعی لکه شدن کیف به مرور اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از لکه شدن کیف بهتر است آن را در معرض قطرات آب قرار نداده و به محض لک شدن اقدام به نظافت کیف کرد.

  • نور خورشید چه آسیبی به بافت کیف چرم طبیعی می‌زند؟

نور خورشید می‌تواند از بین رفتن رنگ کیف چرم طبیعی شود و به همین خاطر برای اجتناب از رنگ پریدگی و تخریب رنگ چرم بهتر است کیف به مدت طولانی زیر تابش نور خورشید قرار نگیرد.

سایر مقالات

راهنمای انواع کمربند چرم زنانه اصل
انواع کمربند چرم زنانه نواری ساخته شده از چرم است که با...
انواع لباس های چرمی اورسایز اصل و باکیفیت
روند رشد لباس های چرمی اورسایز (Oversize leather dress) در طول زمان...
آشنایی با بهترین برند کیف چرم زنانه اصل
شناخت بهترین برند کیف چرم زنانه برای مصرف‌کنندگان به دلیل انتخاب و...