روش‌های نگهداری از کیف چرم مصنوعی در خانه

راهنمای نگهداری از کیف چرم مصنوعی برای جلوگیری از تخریب زودرس

آموختن روش نگهداری از کیف چرم مصنوعی (Synthetic leather) تاثیر مستقیمی در حفظ کیفیت و جلوه زیبای این اکسسوری دارد. چرم مصنوعی در بیشتر مواقع از پلی اورتان (چرم PU) ساخته می‌شود که ظاهری مشابه چرم طبیعی و خرید آن هزینه کمتری برای خریدار به همراه دارد. هزینه پایین‌تر کیف‌های ساخته شده از چرم مصنوعی (در مقایسه با کیف چرم طبیعی) به مصرف‌کنندگان امکان خرید محصولات متنوعی را می‌دهد. یادگیری نحوه نگهداری از کیف چرم مصنوعی به صاحبان این اکسسوری پرطرفدار کمک می‌کند تا بهترین جلوه ظاهری را برای کیف خود به دست بیاورند. کیف چرم مصنوعی اولین بار در سال 1960 میلادی به دنبال پاسخگویی به نیاز تولید کیف باکیفیت که هزینه کمتری از چرم اصل داشته باشد تولید شد. در دهه 1970 میلادی استفاده از چرم مصنوعی برای ساخت کیف دستی یا کیف پول رونق و به دلیل مقاومت بیشتر این ماده در برابر رطوبت و حرارت مستقیم بسیار مورد توجه خریداران قرار گرفت. در این مقاله دستورالعمل‌های تایید شده‌ای در رابطه با مراقبت از کیف چرم مصنوعی گنجانده شده که استفاده از آن‌ها به دارندگان این سبک اکسسوری توصیه می‌شود.

آشنایی با روش‌های نگهداری از کیف چرم مصنوعی

نگهداری از کیف چرم مصنوعی به دلیل مشابهت زیاد تفاوت چندانی در روش‌های مراقبتی از کیف چرم طبیعی وجود ندارد. نکات ساده‌ای در مراقبت از کیف چرم مصنوعی وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند باعث افزایش سلامت کیف و حفظ زیبایی آن در مدت طولانی باشد.

  1. نگهداری کیف در جای مناسب
  2. نظافت اصولی کیف چرم مصنوعی
  3. جلوگیری از آسیب زدن به کیف چرم مصنوعی
  4. استفاده از محصولات مراقبتی سازگار با چرم مصنوعی

برای حفظ کیف‌های چرم مصنوعی و افزایش کیفیت آن‌ها توصیه می‌شود که بیشتر از یک جفت کیف از این جنس خریداری شود تا در فواصل استفاده روزمره مدتی به صورت چرخشی به آن‌ها استراحت داده شود تا فرسودگی دیرتر اتفاق بیفتد.

مراقبت و نگهداری از کیف چرم مصنوعی باکیفیت

نگهداری از کیف چرم مصنوعی شامل مجموعه‌ای از روش‌ها است که برای نگه داشتن کیف در شرایط ایده‌آل و جلوگیری از پارگی، سایش و پیری زودرس بافت کیف به کار بسته می‌شود. پاکسازی منظم، استفاده از محصولات مراقبتی از چرم مصنوعی و اجتناب از آب‌وهوای نامساعد رمز حفظ کیف چرم مصنوعی به مدت بیشتر از یک دهه است.

1. تمیز نگه داشتن و نظافت کیف چرم مصنوعی

به دلیل ماهیت مختلف ابزار و وسیله‌های مورد نیاز زندگی روزمره انواع کیف چرم مصنوعی در معرض آسیب و لکه‌های مختلفی قرار می‌گیرند. حمل بطری آب، لوازم آرایشی (انواع رژ لب و رژ گونه)، خودکار و مداد هر کدام به نوبه خود می‌توانند کیف‌های مصنوعی را با انواع لکه مواجه کنند. پس می‌توان گفت که خط اول تمیز نگه داشتن کیف چرم مصنوعی انجام ترفندهایی برای به حداقل رساندن پتانسیل انواع لکه است. برای نظافت ساده و اصولی انواع کیف چرم مصنوعی به ابزار زیر احتیاج است.

  1. آب ملایم
  2. شوینده ملایم
  3. دستمال میکروفایبر

برای تمیز کردن کیف چرم مصنوعی ابتدا شوینده مخصوص را با آب ملایم مخلوط کرده و به کمک دستمال میکروفایبر و اندکی فشار دست لکه‌های موجود روی کیف از بین می‌رود. برای لکه‌های سرسخت‌ می‌توان از ترکیب آب و سرکه (سبب بوزدایی هم می‌شود) استفاده کرد. پس از به پایان رسیدن فرآیند پاکسازی برای جلوگیری از رشد میکروب‌ها یا کپک زدن بهتر است کیف چرم مصنوعی فرصت کافی برای خشک شدن در دمای اتاق را داشته باشد.

در صورت نیاز به پاکسازی کیف بیرون از منزل می‌توان به صورت موقت از دستمال مرطوب استفاده کرد.

2. نگهداری مناسب از کیف چرم مصنوعی

نگهداری از کیف چرم مصنوعی با رعایت ترفندهای مختلفی امکان‌پذیر می‌شود. برای مثال بهتر است از حمل وسایل غیرضرروی که فشار بیشتری به دسته و سخت‌افزار کیف وارد می‌کنند جلوگیری شود. ماهیت کیف چرم مصنوعی به گونه‌ای است که مقاوت بیشتری در برابر شرایط نامساعد جوی و آسیب‌پذیری دارد. با این وجود نگهداری اصولی از آن‌ها و جای‌گذاری کیف در مکان مناسب می‌تواند باعث افزایش طول عمر مفید این اکسسوری شود.

آموزش مراقبت از کیف چرم مصنوعی اصولی

بهتر است کیف‌های چرم مصنوعی داخل محفظه مخصوص برای جلوگیری از ورود گرد و غبار قرار گیرد؛ روبالشی‌های قدیمی تمیز نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای محافظت از کیف باشد. بهتر است از آویزان کردن کیف چرم مصنوعی پرهیز شود و آن‌ها در فاصله‌ای از سایر کیف‌های روی قفسه قرار داده شوند. دمای مناسب برای نگهداری از کیف چرم مصنوعی دمای خشک و خنک اتاق (بدون رطوبت) و جایی است که با سایش مستقیم سایر وسیله‌ها در ارتباط نباشد. نزدیک بودن کیف مصنوعی چرم به منابع گرمای زیاد مانند گرمکن‌ها، نور مستقیم خورشید و شوفاژ ممکن است باعث تخریب بافت کیف شود.

3. استفاده از محصولات مراقبتی سازگار با چرم مصنوعی

استفاده از محصولات مراقبتی سازگار با چرم مصنوعی موجود در بازار می‌تواند باعث افزایش زیبایی کیف‌ها و افزایش عمر مفید آن‌ها شود. استفاده گهگدار از محصولات مراقبتی باعث بالا رفتن کیفیت و جلوه ظاهری کیف‌ها می‌شود اما بهتر است در مصرف آن‌ها افراط نشود. برای استفاده از نرم کننده و محصولات مراقبتی از کیف چرم مصنوعی به روش زیر عمل می‌شود.

  1. ابتدا سطح کیف از آلودگی‌ها محیطی پاک شود.
  2. محصول مراقبتی به دقت روی سطح کیف پاشیده می‌شود.
  3. به وسیله پارچه‌ای نرم و خشک کیف به طور کامل از ماده خارجی پاک ‌شود.
  4. پس از استفاده از محصولات مراقبتی بهتر است کیف به مدت 24 ساعت استفاده نشود.

بهتر است برای نظافت و نرم کردن کیف چرم مصنوعی از محصولاتی که به صورت استاندارد برای این کار فرموله شده‌اند استفاده شود. محصولات محافظتی از کیف چرم مصنوعی شامل پاک کننده، روان کننده و محافظت کننده می‌شوند. مطالعه راهنمای موجود در بسته‌بندی محصول مصرف‌کننده را در استفاده درست‌ از این ماده شیمیایی کمک می‌کند.

۴. جلوگیری از آسیب زدن به کیف چرم مصنوعی

برای جلوگیری از آسیب وارد کردن به کیف چرم مصنوعی لازم است موادی که می‌توانند به بافت کیف آسیب وارد کنند شناسایی و سپس از آن‌ها اجتناب شود.

  • جلوگیری از تماس با آب (رطوبت)
  • جلوگیری از تماس با مواد شیمیایی
  • اجتناب از تابش مستقیم نور خورشید
  • استفاده از محصولات مراقبتی سازگار با کیف

مواد شیمایی قوی حاوی اسید یا الکل می‌توانند به بافت کیف چرمی آسیب وارد کند و سطح بیرونی آن را به لایه‌هایی پوسته شده تبدیل کند. با وجود مقاوت بیشتر چرم مصنوعی در برابر آب باران اما بهتر است این محصول مدت زمان زیادی در تماس مستقیم با آب باران یا برف قرار نگیرد.

از کجا بدانیم کیف چرم مصنوعی به مراقبت بیشتر نیاز دارد؟

برخی نشانه‌ها وجود دارد که می‌تواند به صاحب کیف مصنوعی چرم نشان دهد که به مراقبت بیشتری احتیاج است. ظاهر کیف چرمی می‌تواند گواه نیازهای خود باشد. برای مثال لکه شدن یا پوسته شدن سطح کیف نیاز به پاکسازی و استفاده از محصولات نرم‌کننده را یادآوری می‌کند و در صورتی که انعطاف‌پذیری کیف پایین آمده باشد نیاز به روان‌کننده مخصوص چرم مصنوعی وجود دارد.

کلام آخر در مراقبت از کیف چرم مصنوعی

نگهداری از کیف چرم مصنوعی باعث افزایش زیبایی و طول عمر مفید این محصول می‌شود. روش‌های مراقبت از کیف چرم مصنوعی با محدود کردن وسایل آسیب‌زننده در فضای داخلی کیف (لوازم آرایشی، خودکار، مواد غذایی) و مراقبت از سطوح خارجی کیف (تابش مستقیم خورشید، آب باران، اشیای نوک تیز) آغاز می‌شود. کثیف و لکه شدن کیف‌ها اجتناب‌ناپذیر است به همین دلیل با آموختن روش‌های اصولی نگهداری از کیف می‌توان از بافت و رنگ انواع کیف ساخته شده از چرم مصنوعی محافظت کرد. بهتر است برای نظافت کیف از روش‌های ملایم و بی‌خطر استفاده شود و از انداختن این محصولات در ماشین لباسشویی یا خشک‌کن اجتناب شود زیرا می‌تواند بافت سالم کیف را مخدوش کند. نحوه نگهداری از کیف مصنوعی چرم در گرو پاک کردن ملایم و موثر تمام آلودگی‌ها و لکه‌های ایجاد شده روی سطح کیف قرار دارد به نحوی که کیف چرمی بتواند به بهترین نسخه خودش تبدیل شود.

سوالات پرتکرار در مورد نگهداری از کیف چرم مصنوعی

  • چرا به مراقبت از کیف چرم مصنوعی احتیاج است؟

به منظور حفظ ظاهر و افزایش عمر مفید کیف چرم مصنوعی به مراقبت دائم و نظافت همیشگی احتیاج است.

  • آیا کیف چرم مصنوعی را می‌توان با آب شست؟

شستشوی مستقیم با آب ممکن است بافت کیف چرم مصنوعی را دچار پوسیدگی کند به همین دلیل بهتر است برای تمیز کردن آن از شوینده‌های مخصوص استفاده کرد.

  • تابش مستقیم نور خورشید به کیف چرم مصنوعی آسیب می‌زند؟

با وجود مقاومت بیشتر کیف ساخته شده از چرم مصنوعی، نور خورشید در صورت تابش مستمر می‌تواند به بافت کیف آسیب وارد کرده و سطح آن را پوسته پوسته کند.

  • در صورت خیس شدن کیف چرم مصنوعی چه باید کرد؟

در صورت خیس یا مرطوب شدن کیف چرم مصنوعی (در اثر باران یا برف) بهتر است با استفاده از پارچه‌ای خشک کمی از رطوبت آن گرفته شود و سپس در دمای معمولی اتاق قرار گیرد تا به صورت طبیعی خشک شود.

 

سایر مقالات

راهنمای انواع کمربند چرم زنانه اصل
انواع کمربند چرم زنانه نواری ساخته شده از چرم است که با...
انواع لباس های چرمی اورسایز اصل و باکیفیت
روند رشد لباس های چرمی اورسایز (Oversize leather dress) در طول زمان...
آشنایی با بهترین برند کیف چرم زنانه اصل
شناخت بهترین برند کیف چرم زنانه برای مصرف‌کنندگان به دلیل انتخاب و...