آشنایی با روش از بین بردن کپک کیف چرم در خانه

آشنایی با 5 مرحله برای از بین بردن کپک کیف چرم

نحوه از بین بردن کپک کیف چرم یک نوع مداخله در بحران و به زندگی برگرداندن انواع کیف چرمی است. چرم یک ماده آلی با مقداری رطوبت است که هنگامی که دما و رطوبت محیط از حدی بیشتر بشود زمینه برای ابتلا به انواع کپک فراهم می‌شود. کپک (Mold) را می‌توان دشمن اصلی حفظ دوام و زیبایی کیف‌های چرمی دانست. در زندگی اوقات بسیار زیادی پیش می‌آید که کیف چرمی مدتی به فراموشی سپرده شود و گوشه کمد خاک بخورد. رها کردن کیف‌ها در فضایی تاریک و نمناک اگر مقداری گرما نیز به آن اضافه شود سبب تولید کپک می‌شود. با کپک زدن به مرور زیبایی کیف‌ها محو می‌شود و رنگ آن‌ها تغییر می‌کند. همچنین در بعضی مواقع کپک باعث انتشار بوی ناخوشایند و حتی بروز حساسیت در افردا مختلف می‌شود. لکه کپک ایجاد شده به این راحتی‌ از بین نمی‌رود و برای پاک کردن کپک از کیف چرم و اطمینان از عدم بازگشت آن‌ها به مداخله‌ای اساسی احتیاج است. برای آشنایی بیشتر با نحوه تمیز کردن کپک از کیف چرمی خواندن نوشته زیر را ادامه دهید.

از محصولات چرم دست دوز چرم طبیعی دیدن کنید: کیف چرم زنانه 

برای از بین بردن کپک کیف چرم به چه وسایلی نیاز است؟

از بین بردن کپک کیف چرم به خصوص در شرایطی که محصول از چرم طبیعی و مرغوب ساخته شده باشد دشوار نیست و با مواد خانگی و در دسترس می‌توان به نظافت آن‌ها پرداخت. برای از بین بدن کپک به موادی در دسترس و ابتدایی احتیاج است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

  • آب
  • الکل
  • سرکه / آبلیمو
  • شوینده ملایم
  • نرم کننده چرم
  • پارچه میکروفایبر

در بیشتر مواقع پاک کردن کپک از کیف چرم با مواد خانگی و در دسترس امکان‌پذیر می‌شود و در صورتی که چرم کیف کپک زده مرغوب باشد ظرف مدت کوتاهی دوباره به شکل اولیه خود بازمی‌گردد. شستشوی کیف چرمی و برطرف کردن انواع کپک در ساده‌ترین حالت آن نیازمند یک پارچه میکروفایبر، شوینده ملایم و مقداری سرکه جهت ضدعفونی کردن است. بهتر است کیف چرمی و مهم‌تر از آن کیف چرم کپک زده داخل لباسشویی انداخته نشود زیرا علاوه‌بر آسیب به بافت کیف احتمال انتشار آلودگی‌های ناشی از کپک در فضای لباسشویی بیشتر می‌شود. در عوض به راحتی می‌توان در خانه با ابزاری معمولی به نظافت کیف‌های چرم کپک زده پرداخت.

بیشتر بخوانید: اصول اولیه نگهداری از چرم طبیعی 

مراحل از بین بردن کپک کیف چرم چگونه است؟

ازآن‌جایی‌که کپک می‌تواند ساختار و جذابیت کیف‌های چرمی را دچار مشکل کند نیاز به مداخله سریع و بدون فوت وقت وجود دارد. پنج مرحله اصلی برای پاک کردن کپک از کیف چرم شامل مراحل زیر است.

  1. مناطق آسیب‌دیده شناسایی شود.
  2. هاگ (اسپور) و کپک از بین برده شود.
  3. کپک و لکه‌های کپک (سفیدک) باقی مانده ضدعفونی شود.
  4. کیف چرمی به خوبی تمیز و بو زدایی شود.
  5. شرایط نگهداری کیف چرمی به گونه‌ای باشد که دیگر کپک نزد.

فارغ از انتخاب شوینده مناسب یا مواد ضدعفونی کننده بهتر است این راهنمای گام به گام پنج مرحله‌ای برای نتیجه بهتر به ترتیب انجام شود.

1. شناسایی مناطق آسیب دیده برای از بین بردن کپک از کیف چرم

اولین مرحله از بین بردن کپک کیف چرم شناسایی وسعت ابعاد آسیب‌دیده است. بررسی تمام قسمت‌های کیف برای اطلاع از حجم آسیب و مشخص شدن مناطق درگیر مانع از نادیده گرفتن هاگ و سفیدک‌ها می‌شود. در صورتی که کپک کیف به خوبی برداشته نشود احتمال بازگشت آن‌ها وجود دارد به همین دلیل دقت بالا در این مرحله حرف اول را می‌زند. شناسایی مناطق آسیب دیده مشخص می‌کند که آیا کیف در خانه و با مواد در دسترس قابل درمان است و یا برای تعمیر آن باید به مناطق رسمی نظافت محصولات چرمی مراجعه کرد.

2. از بین بردن هاگ (اسپور) و کپک از کیف چرم

بعد از مشخص شدن میزان خرابی وارد شده به کیف چرمی زمان پاک کردن کپک فرا رسیده است. با استفاده از یک برس نرم یا تکه‌ای پارچه کتانی تمیز می‌توان به آرامی کپک‌ها از کیف پاک کرد. فرآیند زدودن کپک از کیف چرم باید در کمال آرامش انجام شود و از هر گونه فشار اضافه خودداری شود. در صورت از بین بردن ناقص کپک‌ها و بقایای آن‌ها احتمال بازگشت مجدد آثار کپک و تخریب بافت کیف وجود دارد.

3. ضدعفونی کپک و سفیدک از روی کیف چرم

برای کاهش احتمال بازگشت کپک و بقایای آن بهتر است محل کپک روی کیف چرمی ضدعفونی شود. استفاده مستقیم از الکل بر روی چرم ممکن است به بافت آن آسیب وارد کند. توصیه می‌شود قبل از استفاده الکل آن را با مقدار مساوی آب رقیق کرد تا آسیب به بافت یا رنگ چرم وارد نشود. استفاده از الکل مالشی (ایزوپروپیل) به نسبت یک به یک با آب بدون مانع است و می‌توان با کمک یک پارچه تمیز بقایای کپک را از کیف چرمی پاک کرد. در صورتی که در اواسط کار پارچه کثیف شد بهتر است آن را شسته و روند ضدعفونی کردن کیف را ادامه داد.

4. تمیز کردن و بو زدایی کپک از کیف چرم

پس از ضدعفونی محل کپک نوبت به تمیز کردن نهایی کیف چرم و رفع بوی ناخوشایند آن می‌رسد. برای افزودن لایه‌ای محافظتی به کیف به شوینده مخصوص چرم و یا صابون زین نیاز است. یک لایه نازک از صابون زین با پارچه‌ای نرم روی کیف زده و سپس اضافی آن با پارچه‌ای خشک از روی کیف برداشته می‌شود. پس از آن نوبت به نرم‌کننده مخصوص چرم می‌رسد تا در اثر اقدامات انجام شده بافت چرم دچار آسیب نشود. اگر داخل کیف به دلیل کپک زدن بوی ناخوشایندی می‌دهد می‌توان مقداری دئودرانت به پارچه داخلی کیف زد تا بوی بهتری از کیف به مشام برسد.

5. تغییر شرایط نگهداری از کیف چرم برای کپک نزدن

پس از تمیز کردن کیف چرمی از کپک‌ لازم است در مورد نحوه نگهداری کیف‌های چرمی تجدیدنظر شود. بهتر است انواع کیف چرم در فضایی خشک و خنک، فاقد رطوبت و با تهویه مناسب نگهداری شوند تا احتمال ابتلای مجدد آن‌ها به انواع کپک کاهش پیدا کند. گرما و رطوبت دو عاملی است که باعث پیدایش مجدد کپک کیف می‌شود. قرار دادن بسته‌های سیلیکاژل یا زغال فعال در کیف چرم باعث جذب رطوبت و کاهش احتمال کپک زدن می‌شود.

نتیجه گیری در مورد پاک کردن کپک از کیف چرم

از بین بردن کپک کیف چرم کار چندان دشواری نیست اما به اقدامی فوری نیاز دارد تا آسیب وارد شده دائمی نشود. گرما و رطوبت دو عامل اصلی در به وجود آوردن کپک روی کیف چرمی است جریان هوای ناکافی و گرمای زیاد در ترکیب با رطوبت ذاتی چرم سبب تولید کپک و سفیدک روی انواع کیف‌ چرم می‌شود. رسیدگی نکردن به کپک کیف‌ به سرعت چهره چرم را نازیبا و دوام و ماندگاری آن را دچار اشکال می‌کند. بوی کپک و ماندگی عامل ناخوشایندی است در صورت خلاص نشدن از کپک کیف چرم همچنان ادامه پیدا می‌کند. پاک کردن کپک از کیف چرم با مواد اولیه در دسترس مانند آب، پارچه کتانی، الکل، شوینده ملایم یا سرکه و آبلیمو امکان‌پذیر است. به طور معمول کپک تنها در قسمت بیرونی کیف‌های چرمی قابل مشاهده است و به آستر داخلی کیف نفوذ نمی‌کند. آموختن نحوه تمیز کردن کپک از کیف چرمی در خانه به حفظ کیفیت و عمر طولانی انواع کیف‌های چرم کمک می‌کند.

سایر مقالات

راهنمای انواع کمربند چرم زنانه اصل
انواع کمربند چرم زنانه نواری ساخته شده از چرم است که با...
انواع لباس های چرمی اورسایز اصل و باکیفیت
روند رشد لباس های چرمی اورسایز (Oversize leather dress) در طول زمان...
آشنایی با بهترین برند کیف چرم زنانه اصل
شناخت بهترین برند کیف چرم زنانه برای مصرف‌کنندگان به دلیل انتخاب و...