نحوه از بین بردن بوی بد کفش چرم در خانه

7 روش برای از بین بردن بوی بد کفش چرم

برای از بین بردن بوی بد کفش چرم لازم است اول علت آن پیدا شود. اگر کفش‌های چرمی تنگ باشند یا تهویه مناسبی نداشته باشند نوعی از باکتری‌ها دست به تکثیر سریع زده و بوی بد را ایجاد می‌کنند. در بسیاری مواقع بوی بدی که از انواع کفش چرمی ساطع می‌شود به دلیل وجود باکتری است که با عرق کردن پا به مشام می‌رسد. بوی نامطبوع خطری است که انواع کفش چرمی از مجلسی گرفته تا کفش روزمره را تهدید می‌کند و گاهی بسیار آزاردهنده می‌شود. فارغ از علت آن راهکارهای زیادی برای رفع بوی بد کفش چرم وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اعتقاد بر این است که موادی مانند سرکه، جوش شیرین، چای کیسه‌ای، نمک، الکل، بابونه و حتی پوست لیمو توانایی برطرف کردن بوی بد کفش چرم را دارند. صنعت چرم چیزی در حدود 14 میلیارد جفت کفش چرمی تولید و روانه بازار کرده است که با توجه به این تعداد برطرف کردن بوی ناخوشایند چرم اهمیتی اساسی دارد. برای آشنایی بیشتر با راهکارهای از بین بردن بوی بد کفش چرم به خواندن مقاله زیر ادامه دهید.

روش‌های از بین بردن بوی بد کفش چرم چیست؟

برای از بین بردن بوی کفش روش‌های مختلفی وجود دارد که قبل از امتحان کردن بهتر است از بی‌خطر بودن آن روش اطمینان حاصل شود. انواع کفش‌های چرمی بسیار شیک و بادوام هستند و شاید تنها نقطه ضعف آن‌ها بوی ناخوشایند گرفتن در گذر زمان باشد. مبارزه با بوی بد کفش‌های چرمی کار دشواری نیست و گزینه‌های زیادی برای آن وجود دارد. بیشتر راهکارهای برطرف کردن بوی ناخوشایند کفش‌ها کم هزینه هستند و به راحتی انجام می‌شوند. بهترین روش‌ها برای رفع بوی بد کفش چرم به شرح زیر است.

  • مالیدن الکل
  • چای کیسه‌ای
  • جوش شیرین
  • استفاده از روزنامه
  • استفاده از خاک گربه
  • فریز کردن کفش چرمی
  • استفاده از پوست لیمو یا پرتقال

برخی از روش‌ها برای برطرف کردن بوی بد کفش چرم سنتی و قدیمی هستند و سایر روش‌های مدرن‌تر در سال‌های اخیر توصیه شده‌اند. در ادامه به توضیح هر روش و نکات لازم برای اجرای آن پرداخته می‌شود تا در نهایت کفش‌هایی بدون بو و دلپذیر وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع مراقبت از چرم طبیعی برای حفظ جلوه زیبای کفش‌ها

1. خشک کردن طبیعی برای از بین بردن بوی بد کفش چرم

یکی از ساده‌ترین و قدیمی‌ترین راهکارها برای کاهش بوی بد کفش چرم خشک کردن آن‌ها به صورت طبیعی است. گرما و رطوبت دو عامل اصلی برای رشد باکتری‌هایی است که منجر به تولید بوی بد انواع کفش چرم می‌شوند. خشک کردن طبیعی کفش‌های چرمی در فضای مناسبی که تهویه دارد به میزان زیادی بوی ناخوشایند کفش‌ها را کاهش می‌دهد. منظور از فضای مناسب مکان‌هایی به دور از نور مستقیم خورشید و با تهویه مناسب مانند موارد زیر است.

  • بالکن
  • پاسیو
  • پارکینگ
  • جا کفشی باز
  • در نزدیکی یک فن یا شوفاژ

این روش بدون زحمت و هزینه است و تنها ایراد آن طولانی بودن فرآیند خشک شدن کفش چرمی است. برای انجام این ترفند بهتر است بندهای کفش باز شود تا روند تهویه سریع‌تر شکل بگیرد. معمولا بهتر است کفش‌ها در تمام طول شب در این فضا قرار بگیرند تا صبح روز بعد برای استفاده مجدد آماده باشند. ممکن است برخی از کفش‌ها به زمانی بیشتر از یک شب برای از بین بردن بوی بد نیاز داشته باشند.

2. استفاده از پاک کننده تجاری برای از بین بردن بوی بد کفش چرم

یکی از رایج‌ترین راه‌حل‌هایی که برای رفع بوی بد کفش چرم توصیه می‌شود استفاده از محصولات تجاری طراحی شده برای حذف بوی نامطلوب است. در انتخاب محصول پاک کننده مناسب بهتر است به نکات زیر توجه شود.

  • محصول مبتنی بر آب باشد.
  • بدون مواد مضر شیمایی باشد.
  • دارای خواص خنثی کننده بو باشد.

بهتر است محصول انتخاب شده حاوی عطر یا اسانس نباشد زیرا این رایحه‌ها تنها به صورت موقت بوی کفش را برطرف می‌کنند. اسپری ضدعفونی کننده یا پاک کننده بوی چرم نباید به بافت و فرم چرم آسیب وارد کند یا رنگ آن را تغییر دهد.

آشنایی با از بین بردن بوی بد کفش چرم طبیعی
برای استفاده از محصول از بین برنده بوی نامطلوب کفش چرم می‌توان به دستورالعمل سازنده آن مراجعه کرد. به‌طورکلی محصولات برطرف کننده بوی ناخوشایند کفش چرمی به طور مستقیم روی کفش مالیده می‌شوند. پس از آن فضای داخلی کفش با پارچه‌هایی نخی به گونه‌ای که فشار چندانی به جداره‌های کفش وارد نشود پر می‌شود. در حدود 24 الی 48 ساعت برای خشک شدن کفش در حالت طبیعی نیاز است.

کیف‌های کارت بانکی تولید شده در چرم سام جنوب یک محصول با کیفیت در تنوع طرح و رنگ‌های متفاوت است. از جاکارتی چرمی ما دیدن کنید.

3. چای کیسه‌ای برای رفع بوی بد کفش چرم

برگ چای علاوه‌بر داشتن خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی توانایی جذب رطوبت موجود در محیط اطراف را نیز دارد. به همین دلیل چای کیسه‌ای یکی از موثرترین راهکارهای از بین بردن بوی بد کفش چرم محسوب می‌شود. چای سیاه حاوی مقادیر زیادی پلی فنول (polyphenol) به نام تانن (tannin) است که توانایی از بین بردن باکتری‌های موجود در کفش چرم و رفع بوی ناخوشایند آن را دارد. در این روش استفاده از چای سیاه بیشتر توصیه شده است اما مانعی برای استفاده از سایر مدل‌های چای مانند چایی سبز وجود ندارد. برای بو زدایی از کفش چرم لازم است مراحل زیر انجام شود.

  1. 2 الی 3 عدد چای کیسه‌ای داخل هر کفش قرار می‌گیرد.
  2. به مدت 12 الی 24 ساعت کفش‌ها در محیطی دارای تهویه قرار گیرند.
  3. چای‌های کیسه‌ای از کفش خارج شده و میزان بوی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در صورتی که پس از یک شبانه‌روز همچنان بوی کفش باقی مانده بود می‌توان برای تاثیر بیشتر چای کیسه‌ای را قبل از قرار دادن داخل کفش درون آب جوش قرار داد. چای کیسه‌ای خیس خورده شده را به کمک یک تکه فویل داخل کفش گذاشته تا در 24 ساعت آینده هر گونه بوی نامطلوب از کفش چرم زدوده شود.

4. استفاده از جوش شیرین برای رفع بوی بد کفش چرم

یکی از مصارف بیشمار جوش شیرین (baking soda) برای از بین بردن بوی ناخوشایند انواع کفش چرمی است. جوش شیرین رطوبت را جذب کرده و به بو زدایی از هر نوع کفش می‌پردازد. برای از بین بردن هر گونه بوی نامطبوع کفش چرمی انجام مراحل زیر الزامی است.

  1. مقداری جوش شیرین روی سطح داخلی کفش مالیده شود.
  2. می‌توان از انگشتان برای زدن لایه‌ای جوش شیرین استفاده کرد اما نباید فشار زیادی اعمال شود.
  3. در حدود 12 الی 24 ساعت زمان برای خشک شدن کفش‌ها به طور طبیعی در مکانی خنک احتیاج است.
  4. از پارچه‌ای تمیز و کتانی برای پاک کردن جوش شیرین باقی مانده استفاده شود.

در این مرحله بوی نامطبوع کفش چرمی تا حد زیادی برطرف شده و کفش‌های تمیز برای استفاده روزمره آماده هستند.

آموزش رفع بوی بد کفش چرم اصل

عده‌ای توصیه می‌کنند که برای بالا بردن سرعت بو زدایی می‌توان جوش شیرین را ابتدا در آب حل کرده و سپس داخل کفش‌ها ریخت. در این روش با وجود سرعت بالا احتمال آسیب رسیدن به بافت کفش چرمی وجود دارد به همین دلیل بهتر است از انجام آن خودداری شود.

5. سرکه عامل از بین برنده بوی بد کفش چرم

استفاده از سرکه (Vinegar) برای از بین بردن بوی بد کفش چرم یک راه قدیمی و کم هزینه است. سرکه خاصیت جذب بو بالایی دارد و می‌تواند فضای داخلی کفش‌ها را ضدعفونی کند. بهتر است برای رفع بوی ناپسند کفش‌های چرمی از سرکه سفید استفاده شود زیرا PH این سرکه در حدود 2.5 است. سرکه ماده‌ای اسیدی است و برای آسیب وارد نکردن به بافت چرم باید به نسبت 50 درصد با آب معمولی مخلوط شود. برای استفاده از سرکه در رفع بوی بد کفش چرم لازم است مراحل زیر انجام شود.

  1. سرکه سفید به نسبت 50 / 50 با آب مخلوط شود.
  2. با استفاده از پارچه یا انگشت مقداری کمی سرکه به فضای داخلی کفش مالیده شود.
  3. کفش‌ها برای خشک شدن در حالت طبیعی به 15 الی 20 دقیقه زمان نیاز دارند.
  4. با پارچه‌ای مرطوب سرکه باقی مانده را می‌توان از روی کفش‌ها پاک کرد.

باقی ماندن طولانی مدت سرکه در کفش‌ها می‌تواند به بافت چرم آسیب وارد کند و باعث خشکی آن‌ها بشود.

6. استفاده از روزنامه برای از بین بردن بوی بد کفش چرم

یکی از راهکارهای از بین بردن بوی بد کفش چرم استفاده از روزنامه است که علاوه‌بر ارزان قیمت بودن گزینه‌ای در دسترس محسوب می‌شود. روزنامه حاوی مقادیر زیادی سلولز است که خاصیت جذب رطوبت بالایی دارد. به همین دلیل روزنامه به راحتی می‌تواند رطوبت ناشی از تعریق پا را جذب کرده و مانع از نشت بوی ناپسند شود. برای انجام ترفند روزنامه در رفع بوی بد کفش چرم به مقداری روزنامه‌ غیر رنگی (سیاه سفید) و انجام مراحل زیر احتیاج است.

  1. روزنامه‌ها به شکل توپ مچاله شوند.
  2. روزنامه‌های مچاله شده داخل کفش قرار بگیرند.
  3. به مدت یک شب یا 24 ساعت زمان برای به نتیجه رسیدن این روش نیاز است.

پس از گذشت یک شبانه روز به احتمال زیاد دیگر بوی نامطبوعی از کفش‌های چرمی به مشام نخواهد رسید. هر چند ممکن است در برخی مواقع به مدت زمان بیشتری برای این روش نیاز باشد. در واقع هر چه روزنامه‌های مچاله شده زمان بیشتری در کفش چرمی باقی بماند احتمال از بین رفتن بوی بد آن بیشتر می‌شود.

7. فریز کردن کفش‌های چرم برای از بردن بوی نامطبوع آن‌ها

فریز کردن کفش چرم به از بین رفتن بوی بد تولید شده توسط آن کمک می‌کند. با وجود اینکه استفاده از فریزر برای بو زدایی کفش‌های چرم به نسبت روش‌های قبلی کمتر توصیه شده اما هنوز هم طرفداران خود را دارد. برای استفاده از ترفند فریز کردن در برابر بوی نامطلوب کفش چرمی مراحل زیر به ترتیب ذکر شده باید انجام شوند.

  1. هر کفش جداگانه در یک زیپ کیف قرار گیرد.
  2. کفش‌ها در طبقه‌ای خالی از فریزر قرار داده شوند.
  3. در حدود 12 الی 24 ساعت زمان برای فریز کردن کفش‌ها زمان لازم است.
  4. پس از خارج شدن از فریزر لازم است مدتی برای خشک شدن طبیعی کفش‌ها صبر کرد.

در مورد ترفند فریز کردن کفش‌ها اعتقاد بر این است که دمای پایین داخل فریز توانایی از بین بردن هر گونه باکتری را دارد. به همین دلیل فریز کردن کفش‌ها باعث سرکوب بوی نامطلوب و ضدعفونی آن‌ها می‌شود.

نتیجه گیری در مورد رفع بوی بد کفش چرمی

از بین بردن بوی بد کفش چرم کار به نسبت راحتی است که راهکارهای زیادی برای انجام آن وجود دارد. فضای کمی که برای تنفس در انواع کفش چرمی در نظر گرفته شده است با به دام انداخت رطوبت حاصل از تعریق پا منجر به تولید بویی می‌شود که چندان خوشایند نیست. برای رفع بوی کفش چرمی می‌توان از روش‌های خانگی و مواد در دسترس مانند سرکه، روغن درخت چای و جوش شیرین استفاده کرد. همچنین خشک کردن کفش‌های چربی می‌تواند به کاهش بوی نامطبوع کفش‌ها کمک کند. به غیر از روش‌های خانگی و کم هزینه راهکارهای تجاری دیگری برای برطرف کردن بوی ناخوشایند کفش چرم وجود دارد. انواع اسپری‌های ضدعفونی کننده تجاری موجود در بازار برای تمیز کردن داخل کفش و ایجاد بوی خوشایند به کار می‌روند. راهکارهای از بین بردن بوی بد کفش چرم زیاد است و افراد می‌توانند براساس ترجیح یا تجربه خود یا آشنایان یکی از آن‌ها را انتخاب کرده تا بدون نگرانی از بوی نامطبوع سالیان زیادی از کفش‌های زیبا و بادوام چرمی‌ خود استفاده کنند.

سوالات پرتکرار از بین بردن بوی بد کفش چرم

  • علت بو گرفتن کفش‌های چرمی چیست؟

تعریق زیاد پاها در طول روز که منجر به تجمع رطوبت در کفش‌ها می‌شود باعث تولید بوی ناخوشایند در کفش‌های چرمی می‌شود.

  • آیا کفش های ساخته شده از چرم طبیعی نسبت به سایر کفش ها بیشتر بود می‌گیرند؟

کفش‌های چرمی در مقایسه با سایر کفش‌ها ممکن است بوی بیشتری تولید کنند زیرا چرم ماده‌ای است که رطوبت را جذب می‌کند و در برخی از مدل‌های ساخته شده تهویه مناسبی تعبیه نشده تا جریان هوا به خوبی عبور کند و همین دو دلیل باعث تولید بوی نامطبوع کفش‌های چرمی می‌شود.

  • اگر داخل کفش چرم طبیعی آب رفت چگونه می‌تواند از بو گرفتن آن جلوگیری کرد؟

بهتر است قبل از هر کاری با استفاده از حوله یا پارچه‌ای کتانی رطوبت اضافی کفش گرفته شود و سپس کفش‌های چرمی در محیطی خشک و خنک قرار داد تا به صورت طبیعی خشک شوند.

  • آیا فریز کردن می‌تواند بوی نامطبوع کفش را برطرف کند؟

فریز کردن یکی از راه‌های متداول از بین بردن بوی بد کفش چرم است که باعث کشته شدن باکتری‌هایی می‌شود که بوی نامطلوب را در کفش‌ها تولید می‌کنند.

سایر مقالات

راهنمای انواع کمربند چرم زنانه اصل
انواع کمربند چرم زنانه نواری ساخته شده از چرم است که با...
انواع لباس های چرمی اورسایز اصل و باکیفیت
روند رشد لباس های چرمی اورسایز (Oversize leather dress) در طول زمان...
آشنایی با بهترین برند کیف چرم زنانه اصل
شناخت بهترین برند کیف چرم زنانه برای مصرف‌کنندگان به دلیل انتخاب و...